Pikkuinen Bratislava

Interrailpostaus taas luvassa! Aikaisemmat reissumme matkakohteet löytyvät interrail-tunnisteesta. Budapestin jälkeen oli vuorossa Bratislava, jonne oli vain parin tunnin bussimatka Budapestista. Tässä Slovakian pääkaupungissa viipyimme kaksi yötä. Saavuimme perille myöhään iltapäivällä. Olimme löytäneet majoituksen couch surfingin kautta, eräs paikallinen perhe oli tarjoutunut majoittamaan meidät. He asuivat jossain Bratislavan lähikylässä, joten Bratislavan linja-autoasemalta hyppäsimme paikallisbussiin ja matkasimme tähän pikkukylään. Perheen isä oli meitä bussipysäkillä vastassa. Saimme majoittua perheen piharakennukseen. Siellä oli oikein lokoisat oltavat, iso parisänky, oma suihku ja vessa. Perheen isä tarjosi meille tervetuliaissnapsit ja juttelimme niitä näitä. Hänen vaimonsa ja lapsensa olivat jo nukkumassa, joten emme menneet päärakennukseen. Hän tarjoutui näyttämään meille seuraavana päivänä lähellä olevaa linnaa ja suostuimme mielellämme.

Aamulla söimme kaikki yhdessä koko perheen kasnsa aamiaista puutarhassa ja sen jälkeen me kaikki lähdimme autolla kohti linnaa. Perheen isä kaahasi kauheata vauhtia, oltiin ystäväni kanssa hieman peloissamme. :D Matka linnalle kesti noin puolisen tuntia. Sisälle linnaan pääsi ilmaiseksi ja kiertelimme sisällä ja puutarhassa samalla kun perheen isä kertoi paikan historiasta. Ennen lähtöä söimme lounasta linnan ravintolassa. Päästyämme perille perheen kotitalolle, minä ja ystäväni lähdimme paikallisbussilla Bratislavan keskustaan. Olimme couch surfingin kautta kysyneet, jos joku paikallinen voisi näyttää meille kaupunkia, ja yksi mies lupautui tähän. Tapasimme Bratislavan linja-autoasemalla. Hän näytti meille vanhaakaupunkia ja kävimme syömässä kivassa pienessä hampurilaispaikassa. Sieltä sai tosi hyvät vegaaniset burgerit! Kävimme myös istumassa terassilla ja hän maistatti meillä paikallista luumuviinaa, ei ollut ihan mun makuun. :D Ennen lähtöä majapaikkaamme kävimme marketista ostamassa ainekset mustikkapiirakkaan, sillä olimme luvanneet meidät majoittaneelle perheelle leipoa jotain suomalaista, kiitokseksi majoituksesta. Couch surfing on aina maksuton majoitustapa, mutta meistä oli aina kiva reissun aikana antaa majoittajille jotain kiitokseksi, yleensä jotain Suomeen liittyvää. Leivoimme mustikkapiirakkaa ja se onnistui hyvin. Istuimme iltaa perheen keittiössä ja söimme piirakkaa. Perhe kertoi kokemuksiaan couch surfingista, he olivat majoittaneet sen kautta paljon reissaajia. Me kerroimme reissustamme ja Suomesta.

Seuraavana päivänä oli arkipäivä, ja perheen vanhemmat lähtivät aikaisin töihin. Me heräsimme, siivosimme majapaikkamme ja pakkasimme. Sanoimme heipat perheelle ja lähdimme Bratislavaan. Bussimme kohti Prahaa lähtisi vasta iltapäivällä, joten meillä oli vielä monta tuntia aikaa Bratislavassa. Jätimme rinkat linja-autoaseman säilytykseen ja lähdimme kohti vanhaakaupunkia.

Päätimme kiivetä katsomaan Bratislavan linnaa, joka sijaitsi mäellä vanhankaupungin vieressä. Kapuaminen huipulle oli aika urakka, varsinkin koska päivä oli lämmin. Samaan aikaan oli jokin juoksutapahtuma, ja meidät ohitti mäelle pyrkivät juoksijat. Ihan hullua juosta helteessä, ei kiitos. Lopulta pääsimme huipulle ja ihastelimme linnaa. Sisällä olisi ollut museo, mutta sinne ei menty, koska aika ei riittänyt. Levättyämme ja tarpeeksi kuvia räpsittyämme lähdimme takaisin alas vanhaankaupunkiin. Kävelimme jonkin aikaa ja ostimme eväitä bussimatkaa varten.

Bratislavan vanhakaupunki on pieni, joten sen näkee helposti päivässä tai parissa. Muu Bratislava on aika kolkon näköinen. Vanhakaupunki on kaunis, mutta ei ulkonäöltään mielestäni eroa kauheasti monista eurooppalaisista kaupungeista. Hintataso on edullinen, varsinkin Bratislavan ulkopuolella. Yllätyin, miten hyvin vegaanista ruokaa oli tarjolla. Olin varautunut, että Itä-Euroopan maissa saisin tyytyä pelkkään leipään ja hummukseen, mutta Budapestissä ja Bratislavassa tuli syötyä hyvin ja edullisesti! Kroatia oli ainoa, jossa oli aika huono valikoima vegaanisia tuotteita ja ravintola-annoksia. Bratislava ei yltänyt lempparimatkakohteisiini. Siellä oli kivaa ja nautimme olostamme, mutta kaupunki ei herättänyt minussa sellaista paloa ja innostusta kuten esimerkiksi Praha. Se ei ollut persoonallinen kuten Amsterdam. Tuskin matkustan Bratislavaan uudestaan, mutta Slovakian maaseutua olisi kiva nähdä lisää. Onneksi saimme majoittua paikallisen perheen luona, he asuivat söpössä pikkukylässä. Monet eurooppalaiset kylät ovat niin täynnä elämää, ihmiset istuvat myöhään ravintoloiden terasseilla tai pubeissa, puheensorina ja musiikki täyttävät pienenkin kylän. Kylissä näkee sitä paikallista, autenttista elämää. <3