Budapest

Nyt lähes karanteenissa ollessa on kiva katsella reissukuvia viime kesän interraililtä ja haaveilla ulkomaan matkasta. Toisaalta se voi hieman masentaa, kun tietää, että Suomesta ei nyt lennetä etelänmatkalle... Jospa tämä tilanne tästä helpottuisi nyt keväällä, fingers crossed. Ja pysykää kaikki terveinä!

Päivitin viimeksi Kroatian Splitistä. Splitissä hyppäsimme viimeisenä päivänä iltapäivällä bussiin, ja pitkä matka kohti Budapestiä alkoi. Saavuimme Unkarin pääkaupunkiin viideltä aamulla. Bussi jätti meidät jonnekin aivan kaupungin laitamille. Jos olisimme olleet vähän fiksumpia, olisimme lippuja ostaessa katsoneet, minne asti bussi jättää... No mutta tästä opimme ja ensi reissulla ollaan sitten viisaampia! :D Rinkat selässä sitten kävelimme keskustaan, siinä meni tunti. Kello oli kuusi aamulla, ja päätettiin yrittää, josko päästäisiin hostelliimme jo, ainakin jättämään rinkat sinne. Viivyttiin Budapestissä vain yksi yö, ja oltiin löydetty tosi halpa hostelli, 6 euroa yöltä. Pian paljastui, miksi oli niin halpa..

Hostelli oli asunto vanhassa kerrostalossa. Oli jo vähän epäileväinen olo, kun löydettiin oikea ovi. Soitettiin kelloa, ja asunnon oven avasi mummeli aamutakissa. Mietittiin, että oliko tämä sittenkään oikea ovi. Meidät nähdessään hän viittasi meidät sisään. "Livingroom!" hän viittoili meille, mentiin sitten olohuoneeseen ja hän häipyi jonnekin. Ei vissiin osannut englantia kauheasti. Olohuone oli likainen. Katsottiin vähän kauhuissamme ystävän kanssa toisiamme. Istuttiin penkille ja rupesin selaamaan Booking.comin arvosteluja paikasta. Varatessamme paikkaa näimme vain positiivisia arvosteluja, mutta nyt siellä oli yksi kommentti kahden päivän takaa, jossa luki "nice place, but bedbugs". Mietin, että ei helvetti. Ei luteita taas! Amsterdamissahan meillä oli ollut kunnon ludeshow. Ei kiitos sitä enää. Oltiin heti sitä mieltä, että tännehän me ei jäädä. Odotimme, että mummeli tuli takaisin. Hän viittoili meidät keittiöön. Siellä oli pöytä, joka varmaan toimi jonkinlaisena vastaanottotiskinä, siinä oli papereita ja maksulaite. Yritimme selittää mummelille, että emme halua jäädä. Hän ei ymmärtänyt. Näytti meille vuoteemme makuusalista. Se oli täynnä porukkaa. Kaikilla kamat lattioilla. Oikein idyllinen paikka luteille lisääntyä. Hyi. Mummeli ei ymmärtänyt meitä, ja häipyi jonnekin. Hän toi mukanaan nuoren miehen, joka puhui englantia. Selitimme hänelle, että aiommekin yöpyä kaverimme luona (hätävalhe :D). Maksoimme yön ja lähdimme. Kello ei ollut vielä edes seitsemää aamulla, meillä oli kauhea nälkä, eikä meillä ollut yöpaikkaa. Kaikki paikat olivat vielä kiinni. Pyörittiin ympäriinsä, ja lopulta löydettiin kahvila, joka oli auki. Syötiin aamiainen ja selailtiin hotelleja. Löydettiin Booking.comin kautta kiva hotelli keskustasta, ihan vanhan kauppahallin vierestä. Maksoi vain kolmisenkymppiä yöltä. Onneksi Budapest on edullinen kaupunki!

Vietiin tavarat hotellille, ei saatu vielä huonetta, mutta pystyttiin jättämään rinkat respan takahuoneeseen. Lähdettiin sitten katsomaan kaupunkia. Ensin tutkittiin viereinen kauppahalli, sieltä ostettiin pakolliset magneetit ja postikortit. Sitten lähdettiin kävelemään parlamenttitaloa kohti. Budapestin parlamenttitalo on upea ja jättimäinen! Oli vaikea ottaa kuvaa koko rakennuksesta. Parlamenttitalolla tavattiin joku matkalainen, joka oli laittanut couch surfingin kautta viestiä. Käytiin yhdessä syömässä ja hän lähti sitten hostelliinsa. Me ystäväni kanssa kivuttiin vielä Linnavuorelle, mistä näkyi kaupunki kokonaisuudessaan. Nähtävää olisi ollut vielä vaikka kuinka, mutta me oltiin todella väsyneitä ja jalat olivat ihan muussina. Oli varhainen ilta, kun saavuttiin hotellille. Tavattiin siellä yksi paikallinen, taas couch surfingin kautta. Juotiin yhdet juomat ja juteltiin, sen jälkeen me painuttiin nukkumaan. Oli ihanaa nukkua kunnon hotellisängyssä, luksusta. :D Se oli muuten meidän kuukauden reissun ainoa hotelliyö!

Seuraavana aamuna syötiin aamupala kauppahallissa ja käveltiin keskustan katuja. Etsittiin Happy Cown avulla kasvisbuffapaikka. Budapestissa on niin halpaa, olin vaihtanut 20 euroa ja sillä eleli oikein leveästi tuon lyhyen ajan, kun kaupungissa oltiin. Paljon oli myös kasvisruokatarjontaa. Ja paikkahan on ihan opiskelijan unelma, sillä alkoholi on halpaa. :D

Olen ollut viikon lomalla Budapestissä joskus kymmenisen vuotta sitten. Silloin tuli aika hyvin nähtyä kaupungin tärkeimmät nähtävyydet. Ja nähtävyyksiä kaupungissa riittää viikon reissun ajaksi. On museoita, kylpylöitä, kirkkoja ja monumentteja. Harmi, että tällä kertaa oltiin vain yksi yö, siinä ei paljoa ehditty nähdä. Mutta kaiken kaikkiaan tosi ihana kaupunki, kiva oli käydä uudestaan, vaikkakin vain pikaisesti. Budapestista jatkettiin matkaa Bratislavaan, siitä sitten seuraavassa reissupostauksessa!