Kroatia: Split

Pitkästä aikaa kuvia viime kesäiseltä interraililtä! Aikaisemmat reissut löytyvät interrail-tunnisteen alta. Amsterdamin, Münchenin, Sveitsin ja Wienin jälkeen saavuimme Kroatian Splitiin. Halusimme yhden merenrantapaikan, joten Split valikoitui reissukohteeksemme. Wienissä hyppäsimme yöllä bussiin ja aamulla olimme perillä Splitissä. Vietiin heti kamat hostelliin ja lähdettiin siitä suoraan rannalle. Nelisen tuntia makoiltiin ja uitiin, tuli kyllä lepo tarpeeseen! Wienissä oltiin kävelty ihan hulluna, nyt oli kiva viettää yksi rento päivä ja lepuutella jalkoja. Valitettavasti molemmat käräytettiin selkä aika kunnolla, mikä siinä on kun ei muista ikinä lisätä aurinkorasvaa... Rannalla oleilun jälkeen mentiin hostelliin ja kokkailtiin illallista. Löydettiin tosi kiva hostelli, oli edullinen ja todella siisti ja uuden näköinen. Makuusalissa oli 20 henkeä, mutta jokaisessa kerrossängyssä oli takaseinä ja sängyn pystyi peittämään verholla. Hostellissa oli myös keittiö, mikä oli aika harvinaista ja luksusta.

Muina päivinä oltiin paljon aktiivisempia, käveltiin ympäriinsä ja tutustuttiin kaupunkiin. Käveltiin pitkin rantaa ja ihasteltiin merta. Kiivettiin Marjan-kukkulalle, mistä näkyi ihanasti meri ja koko kaupunki. Sinne oli aikamoinen urakka kävellä, huhh. Splitin vanhakaupunki on aika pieni, mutta todella nätti. Nähtävää ei ole kauheasti verrattuna aikaisempiin kohteisiimme. Parissa päivässä ehtii nähdä kaikki päänähtävyydet, esimerkiksi Diocletianuksen palatsin ja Riva-rantabulevardin. Jos meillä olisi ollut parin päivän sijasta enemmän aikaa, olisimme tutustuneet lähisaariin, niitä oli kehuttu matkasivustoilla. Ei aina kuitenkaan tarvitse olla paljoa nähtävää, minusta oli kiva vain kävellä vanhankaupungin kapeita katuja. Tavattiin couch surfingin kautta yksi matkalainen, hän osasi kroatiaa, joten meillä oli sitten päivän tulkkikin matkassa. :D

Hinnoista vielä, Split oli aika edullinen paikka. Tietty jos oltaisiin syöty vanhankaupungin ravintoloissa, hintataso olisi ollut korkeampi, mutta suosittiin katukeittiöitä. Olin vaihtanut rahaa etukäteen 20 euroa, ja sillä pärjäsin kolme päivää, mitä Splitissä vietimme. Aika paljon me ostettiin ruokaa ihan vaan marketista, siinäkin säästi. Viimeisenä päivänä oltaisiin haluttu istua rantabulevardin baarissa ja juoda jotain, mutta molemmilla oli vain pikkuhiluja ja kortti ei käynyt maksuvälineenä. Tämä tuli muuten minulle ainakin yllätyksenä, joten jos Splitiin olet menossa, nosta käteistä etukäteen. Käteistä saa kyllä vaihdettua kioskeissa ja rahanvaihtopisteissä, mutta se voi olla kalliimpaa kuin Suomessa vaihtaminen.

Split ei ollut ainakaan näin kasvissyöjän näkökulmasta kummoinen ruokansa puolesta. Kroatiassa onkin liha ja kala varmaan se juttu. Löydettiin me kyllä yksi katukeittiö, joka teki todella hyvää ja edullista kasvisruokaa. Ravintoloissa olisi pitänyt tyytyä vihersalaattiin tai pastaan tomaattikastikkeessa. Senkään takia ei ravintoloissa syöty kuin kerran (söin juurikin sen vihersalaatin :D). Varmaan olisi pitsaakin saanut ilman juustoa, mutta olen kerran aikaisemmin Kroatiassa käynyt, ja silloin söin elämäni surkeimman pitsan, joten en uskaltanut kokeilla uudestaan. :D Välillä nälän yllättäessä ostettiin tuoretta leipää ja purkki hummusta, tämä oli meidän yleisin ruokacombo koko matkan aikana, luksusta. :D

Kaiken kaikkiaan Split oli mukava matkakohde. Ei yltänyt reilimaittemme top-listalle, mutta viihdyttiin kyllä ja oli kiva pitää yksi rantapäivä reissun aikana. Jos menisin Kroatiaan vielä uudestaan, haluaisin käydä Dubrovnikissa, se on vielä näkemättä. 2018 kävin parin kaverin kanssa Pulassa ja Plitvicen kansallispuistossa. Plitvice oli upea, suosittelen!