Interrailin viimeinen kohde: Krakova

Upean Prahan jälkeen saavuimme interrailimme viimeiseen maahan eli Puolaan. Majoituimme tuttavaperheeni luokse pieneen Oswiecimin kaupunkiin (en osaa laittaa erikoiskirjaimia, sori), missä surullisen kuuluisa Auschwitzin keskitysleiri sijaitsee. Itseasiassa, tuttavaperheeni asuu vain parin kilometrin päästä leiristä! Kävimme siellä yhtenä päivänä, oli kyllä mieleenpainuva kokemus.

Saavuimme bussilla Prahasta Krakovaan, mistä tuttavaperheeni äiti ja hänen poikansa haki meidät autolla. Oswiecim sijaitsee noin 50 kilometrin päässä Krakovasta, mutta meillä meni ajomatkaan melkein kaksi tuntia ruuhkan takia. Viimein pääsimme tuttavaperheeni luokse ja heidän kotonaan odotti perheen isä. Perhe asuu upeassa vanhassa talossa, missä on Auschwitzin toiminnan aikaan asunut joku leirillä työskennellyt henkilö. Museovirasto haluaisi talon omaan käyttöönsä, mutta perhe ei halua luovuttaa sitä. Perhe on käynyt useasti Suomessa ja minä olen lapsena käynyt heidän luonaan, en vain kauheasti muista siitä reissusta mitään. Muistin, että heillä on jättimäinen kylpyhuone ja se kyllä piti paikkansa! :D Perhe on ihanan vieraanvarainen, Puolassa hemmotellaan kunnolla vieraita. Pöytä notkui aina herkullisista ruoista ja perheen poika käytti meitä Auschwitzissä ja Krakovassa ja vaati saada maksaa kaikki kulut.

Ensimmäisenä päivänä olimme vasta illalla heidän kotonaan perillä, joten emme tehneet mitään ihmeellistä, söimme ja juttelimme. Seuraavana päivänä perheen poika lähti käyttämään meitä Krakovassa. Ensimmäiseksi menimme kuninkaanlinnaan, missä vierähti useampi tunti. Pääsylipulla pääsi katsomaan erilaisia näyttelyitä, kiinnostavimmat olivat näyttelyt alueen historiasta. Linnan pihalla otettiin kuvia suuren, tultasyöksevän lohikäärmeen kanssa. Sen jälkeen mentiin pitsalle, löysin HappyCown kautta pizzerian, joka teki myös vegaanisia pitsoja. Puolassa syödään paljon lihaa, joten olin yllättynyt, että vegaanisia vaihtoehtoja oli tarjolla. Vaadimme saada maksaa perheen pojan pitsan, hän ei olisi millään halunnut myöntyä tähän. :D Ruuan jälkeen kävelimme keskustoria ympäri ja etsimme postikortteja ja jääkaappimagneetteja. Oli aivan mielettömän kuuma päivä, joten emme jaksaneet pitkään kävellä ja lopulta päätimme lähteä takaisin tuttavaperheen kotiin Oswiecimiin. Jouduimme taas ruuhkaan, joten paluumatkassa meni tovi. Saavuttuamme perille perheen äiti oli kattanut meille kevyen illallisen. Olimme niin väsyneitä kuumassa kävelemisestä ja menimme aikaisin nukkumaan. Seuraava päivä menikin sitten Auschwitzissä, siitä kerron erillisessä postauksessa. Kolmantena ja viimeisenä päivänä meillä lähti Krakovasta yhden aikaan bussi kohti Gdanskia, mistä lentäisimme Turkuun. Lähdimme aikaisin Krakovaan, jotta ehtisimme vielä ihastella kaupunkia ja etsiä postikortteja. Ostimme hampurilaisaterian bussimatkalle evääksi, oli ihan naurettavan halpa. Meillä oli luvassa 10 tunnin bussimatka Gdanskiin, ou jee. :D Loppujen lopuksi bussimatka meni yllättävän nopeaan, sillä olimme väsyneitä pitkästä reissusta ja oli kiva ihan vaan olla ja katsoa Youtubea tai lukea kirjaa. Hieman kyllä hirvitti bussikuskin kaahailu, mutta onneksi pääsimme turvallisesti perille Gdanskiin. Linja-autoasemalta otimme taksikyydin lentokentälle, jossa joudimme odottamaan lentoa aamuseitsemään asti. Pitkä päivä siis. Torkuimme lentokentällä yön yli ja viimein pääsimme koneeseen. Lento Turkuun ei kestänyt pitkään.

Olipas ihanaa kuukauden reissun jälkeen päästä omaan sänkyyn nukkumaan! Oli ollut aivan mieletön reissu, vaikka siihen mahtui kaikenlaisia kommelluksia niin loppujen lopuksi reissu oli tosi onnistunut! Kuukauden reissu oli juuri sopiva, pidempi olisi ollut rinkan kanssa aika raskas enkä olisi ehkä jaksanut pitempää reissua, sillä omaa tilaa ja aikaa ei ollut, piti elää kiertolaisen elämää. :D Meillä oli aika kiivas tahti maiden kanssa, vähemmän maita olisi varmasti myös riittänyt. Meillä oli aika vähän lepopäiviä, ja lähes joka päivä kävelimme jalat ihan puhki. Paljon tuli nähtyä, mutta paljon jäi myös näkemättä. Lempparikohteet olivat ehdottomasti Amsterdam, Sveitsi ja Praha. Noihin palaan vielä joskus uudestaan! <3