Syyslomareissu Syötteellä

Viime viikkoinen lomaviikko meni hujauksessa, enkä ehtinyt blogiakaan päivittää. Huomenna olisi sitten paluu Turkuun ja arkeen. Lomani alkoi jo yli viikko sitten kun yhdeksäs päivä hyppäsin aikaisin aamulla junaan ja iltapäivällä saavuin Rovaniemelle pikkuveljeni luo. Olipa muuten mukava kokemus pitää maskia kymmenen tuntia junassa. :D Veli perheineen oli minua vastassa juna-asemalla ja pikkuinen veljentyttö pomppi innoissaan odottamassa. Juoksi minua vastaan. <3 Veljellä ja hänen puolisollaan sattui olemaan sopivasti lomaviikko samaan aikaan. Saunottiin paljon, touhuttiin veljentytön kanssa ja katsottiin Disney plussalta pari leffaa. Maanantaina käytiin myös patikoimassa kymmenen kilometrin lenkki Rovaniemen lähellä. Loppumatkasta alkoi jo hämärtämään, oli aika spooky fiilis. :D Keskiviikkona minulla oli kuuden tunnin seminaari, josta kaksi viimeistä tuntia osallistuin autosta käsin. Lähdettiin ajelemaan Syötteelle päin, mistä oltiin porukalla vuokrattu mökki keskiviikosta sunnuntaihin. Valittiin paikka, mihin kaikki pääsisivät helposti tulemaan eikä olisi ihan mahdottoman pitkä matka. Paitsi tietty minulla on aina pitkä matka, etelässä kun asun. Rovaniemeltä Syötteelle ajoi noin parissa tunnissa, Iisalmesta hieman enemmän. Matkan varrella oli ihan älyttömästi poroja, en ole ikinä nähnyt niitä niin paljon! Olimme iltapäivällä perillä mökillä, joka sijaitsi pienessä mökkikylässä. Tosi ihanan mökin oli äiti löytänyt! Mökki oli iso hirsimökki, johon mahtuisi majoittumaan ainakin 15 ihmistä. Mökissä oli iso olohuone & keittiöyhdistelmä, kolme makuuhuonetta parisängyillä ja parvi. Olohuoneessa oli takka, pitkä pöytä ja kaksi isoa sohvaa. Vähän myöhemmin saapumisemme jälkeen tulivat myös vanhemmat ja isoveli Iisalmesta. Vanhemmat nukkuivat asuntoautossa, ja veljentyttökin meni sinne mieluusti nukkumaan. Saatiin me mökissä nukkuvat nukkua vähän pidempään, veljentyttö nimittäin on aika aamuvirkku, Rovaniemellä hän heräsi kuuden tai seitsemän aikoihin.

En ollut aiemmin käynyt Syötteellä ja paikka oli positiivinen yllätys. Se on kuulema Suomen eteläisin tunturi. Pienihän se on Lapin tuntureihin verrattuna, mutta maisemat olivat todella kauniit. Käytiin joka päivä vähintään yksi (välillä kolmekin) lenkki patikoimassa, ja joka lenkillä tuntui olevan erilaista maastoa nähtävänä. Oli suota, kuusi- ja mäntymetsää ja kalliota. Tarjolla oli lyhyempiä ja pidempiä patikointimatkoja, me valitsimme aina suhteellisen lyhyen reitin, sillä mukana oli pieni veljentyttö. Hän oli matkat veljeni selässä rinkkarepussa. Useimmat polut oli tasoitettu pikkukivillä, se teki kävelemisestä rennompaa, kun ei tarvinnut koko ajan tuijotella jalkoja. Lähes joka reissulla pysähdyttiin matkan varrelle laavulle paistamaan makkaraa ja juomaan kahvia. Tai sitten reitin jälkeen käytiin istuskelemassa mökin lähellä olevassa grillikodassa. Alueella oli tosi vähän porukkaa, varmaan suurin kävijämäärä tuli vasta viikolla 43, kun Oulun suunnalla asuvilla on syysloma. Oli ihana saada kävellä patikkapolkuja rauhassa ja laavuillakin sai olla ihan omalla porukalla. Menee vähän semmoinen eräfiilis jos paikka olisi ihan täynnä porukkaa ja laavuille joutuisi jonottamaan. Loppuviikosta lähimökkeihin alkoi tulla porukkaa, mutta silti loppuun asti oli tosi rauhallinen tunnelma. Saunottiin joka ilta ja yhtenä iltana uskallauduin menemään pikkuveljen kanssa läheiselle lammelle uimaan. Vesi oli kuusiasteista, ei ollut kiva kokemus, vaikka veli sanoi että hänelle tuli hyvä ja lämmin olo. :D Olisi ollut ehkä kivempi kokemus, jos laituri olisi ollut mökin vieressä, siitä olisi sitten helposti ja nopeasti päässyt saunaan lämmittelemään. Nooh, tulipahan testattua.

Perjantaina vanhempi siskontyttöni tuli bussilla Oulusta, kiva että häntäkin ehti näkemään. <3 Siskonikin tuli lauantai-iltana yhdeksi yöksi. <3 Meni kyllä mökkiloma tosi nopsaan, vaikka lauantaina tai sunnuntaina sää ei suosinut, vaan satoi vettä tai räntää. Ehdittiin me silti lauantaiaamuna tekemään lyhyt patikkalenkki, metsä näytti upealta sumun takia! Loppupäivä oltiin sitten sisällä. Pelailtiin skipboa, paistettiin makkaraa kodassa ja saunottiin. Sunnuntaina oli aika lähteä, käytiin vielä yhdessä Syötteen luontokeskuksessa ennen kuin kaikki erkanivat omille teilleen. Oli tosi ihana reissu, eipä sitä muuta lomalle tarvitsekaan kuin kaunista luontoa ja oma perhe. <3

Minä lähdin siskon ja vanhemman siskontytön kanssa Ouluun, olen ollut täällä nyt pari päivää. Eilen käytiin kaupungilla, täydensin loppuneita meikkituotteita Ruohonjuuresta, piti ostaa uusi ripsari, puuteri ja kajaali. Käytiin myös Espresso Housessa nauttimassa Pumpkin latet, sopii hyvin vuodenaikaan. Iltapäivällä kävin vielä korjauttamassa huhtikuussa otettua puolikuutatuointia, jospa nyt väri pysyisi tasaisena. Tänään ollaan pidetty aika laiska päivä, katsottiin pari leffaa ja pelailtiin lautapelejä. Sisko teki superhyvää focacciaa ja omenapaistosta. Huominen päivä menee sitten junassa istuessa, onneksi on Netflix ja keskeneräiset villasukat. Torstaina pidän musiikin tunnin seiskaluokkalaisille, wish me luck! :O

1. such a amazing place! I would love to take a walk and spend time there <3 Nature is so beautiful! :)