Upeat maisemat Lommoltunturin huipulta

Viime viikonloppuna tehtiin mökkireissu Leville, jonka jälkeen kävimme vielä tekemässä reissun Lommoltunturilla, joka sijaitsee Pallastunturin vieressä. Reissussa oli mukana veljeni, hänen puolisonsa, veljentyttö ja heidän jättikoiransa. Tarkoituksena oli mennä ihastelemaan ruskaa. Harmi vaan, että säät eivät ihan suosineet, sillä sadetta oli luvattu koko viikonlopulle. Plus, veljentyttö oli aikaisemmin ollut kipeänä ja yski edelleen, joten tiedettiin, ettei voitaisi ainakaan koko porukalla kävellä mitään superpitkää patikointireittiä. Perjantaina saavuttiin mökillemme seitsemän jälkeen illalla. Tehtiin ruokaa, saunottiin ja pelattiin erä Rummikubia. Mentiin ennen puolta yötä nukkumaan, sillä veljentyttö herää aina superaikaisin eikä me muut haluttu olla hirveissä univeloissa koko viikonlopun. :D Lauantaina syötiin yhdessä aamupalaa herättyämme ja sen jälkeen päätin lähteä koirulin kanssa lenkkeilemään. Muut jäivät mökkiin. Taivas näytti koko ajan siltä, että kohta iskee sadekuuro, mutta eipä sitten kuitenkaan iskenyt lenkin aikana. Saatiin rauhassa lenkki tehtyä. Lounaan jälkeen ajoimme kaikki yhdessä Levin huipulle ja kävelimme huipulla olevan lyhyen reitin. Tosi kivat maisemat! Kävelyn jälkeen mentiin huipulla olevaan ravintola Tuikkuun kaakaolle. Yllättävän paljon oli ihmisiä liikkeellä, aika moni oli vissiin tullut pyöräilemään. Ulkomaalaisia turistiryhmiä oli myös. Oli kivaa päästä kävelemään Levin huipulla, harmi että ei sään ja veljentytön yskän takia pystytty tekemään mitään pidempää reittiä. Mulla ainakaan ei ole hirveän sateenkestävät ulkoiluvaatteet, ja märissä vaatteissa olisi kurjaa patikoida jos sattuisi sade yllättämään. Pitäisi investoida hyviin vaelluskenkiin ja vedenpitävään takkiin ja housuihin! Loppulauantai menikin sitten mökissä, tehtiin ruokaa, pelailtiin ja saunottiin ja juotiin kaakaota. Ostin sitä uutta dumblen makuista kauramaitokaakaota, oli hyvää!

Sunnuntaina herättiin hyvissä ajoin, syötiin aamupala, siivottiin mökki ja pakattiin tavarat. Kymmenen aikoihin lähdettiin mökistä ja ajettiin pois Leviltä. Sää suosi kerrankin ja päätettiin tehdä patikkaretki muualla kuin Levillä. Veljeni bongasi netistä Lommoltunturin ja päätimme ajaa sinne. Kiva käydä jossain vähemmän tunnetussa paikassa. Ajoituksemme oli loistava, sillä vaikka autoja oli jonkin verran parkissa saapuessamme reitin alkupaikkaan, ei meitä vastaan tullut ketään noustessamme tunturin huipulle. Alaspäin mentäessä tulikin sitten useampi patikoija vastaan eli täydellinen ajoitus. On paljon kivempaa patikoida, kun polku ei ole täynnä muita ihmisiä. Saa nauttia hiljaisuudesta eikä tule sellainen turistirysäfiilis. Jotkut suosituimmat patikointireitit saattavat välillä olla niin täynnä väkeä, ettei siinä tule oikein sellainen kunnon eräilyfiilis. Senkin takia on kiva käydä läpi tällaisia vähemmän tunnettuja reittejä. Kävelimme huipulle rauhassa ja vitsi mitkä maisemat. Levin huipullakin oli nättiä, mutta näkymät Lommoltunturin huipulta olivat vielä kauniimmat. Näkyi muita tuntureita ja järviä. Niin kaunista. <3 Tuollaisten hetkien aikana sitä miettii, että miksi aina pitäisi lähteä lomalle jonnekin kauas ulkomaille, kun meillä on täällä Suomessa niin paljon nähtävää. Niin kaunista, puhdasta luontoa. <3 Patikkaretken jälkeen menimme lähellä olevalle levähdyspisteelle, joka sijaitsee Pallasjärven rannalla. Aivan ihanalla paikalla! Paistoimme makkaraa ja söimme evässämpylöitä. Sen jälkeen lähdimme autolle ja aloitimme kotimatkan kohti Rovaniemeä. Veljentyttö tokaisi autossa "Olipa kiva retki". Jep, kivaa oli!