Opiskeleminen Italiassa
Koulua minulla on täällä ollut vasta
alle kuukausi, mutta olen jo saanut hyvän käsityksen siitä, millaista opiskelu Italiassa on. Olen niin onnellinen, että minulla on mahdollisuus asua ja opiskella
Suomessa! Suomessa kaikki toimii niin paljon paremmin..
Täällä Firenzessä toinen lukukausi alkoi hassusti 1.3. ja
loppuu 6.6. Kurssien jälkeen on tentit, joista minulla ei ole mitään hajua. Oli
vaikeaa tehdä apurahahakemusta ennen tänne tuloa, sillä siihen piti laittaa
tarkka opintojen päättymisaika, mutta kun en noista tenttien ajankohdista tiedä,
niin veikkasin opintojeni päättyvän 30.6., mutta luultavasti ne venyvät
heinäkuuhun tenttien takia. Varsinkin jos joudun uusimaan, ja uskon niin tapahtuvan. :D Kesä- ja heinäkuu on siis tenttikuukausia, ja vasta sen jälkeen
alkaa kesäloma.
Tämä kevätlukukausi on jaettu kahteen jaksoon. Osa
kursseista on maalis- huhtikuussa ja osa huhti-kesäkuussa ja osa taasen koko
lukukauden. Logiikka tässä kai on se, että jos haluaa suorittaa 6
opintopistettä, kurssi kestää vain puolet kevätlukukaudesta, ja jos taasen
haluaa suorittaa 12 opintopistettä, kurssi kestää koko kevätlukukauden. 12
opintopistettä kuulostaa kauhean isolta määrältä yhdelle kurssille, otin vain 6
opintopisteen kursseja. Turun yliopistossa suurin osa kursseista on 5 opintopistettä,
joten 12 opintopisteen kurssia olisi aika vaikea hyväksilukea järkevästi. Olen
yrittänyt valita sellaisia kursseja, joita voisi mahdollisimman helposti lukea
syventäviin opintoihin. Kevätlukukauden alkupuolella minulla on nyt neljä kurssia,
Sociolinguistica (käsitellään Italian murteita), Rooman historia-kurssi,
Italian kielen historia-kurssi ja suomi-italia-käännöskurssi. Täällä voi siis opiskella
suomea, osallistujamäärä kursseilla ei kyllä ole mikään päätähuimaava. :D Lukukauden loppupuolella minulla on myös kielioppikurssi ja yksi musiikkitieteen kurssi.
Luentoja on viikossa kolme per kurssi, paitsi käännöskurssilla
vain yksi. Yhden luennon pitäisi kestää kaksi tuntia, mutta yleensä ne alkavat
vartin yli tai myöhemmin (sitten kun ope tulee paikalle :D) ja loppuu joko
varttia vailla tai aiemmin. Opetussysteemi täällä on ihan keskiaikainen,
opettaja puhuu ja oppilaat kirjoittavat muistiinpanoja. Peräti yhdellä
kurssilla opettaja käyttää Powerpointia ja Moodlea, tämä helpottaa niin paljon
tunnilla seuraamista! Muilla kursseilla pitää vaan yrittää saada muistiinpanoja kirjoitettua opettajan puhumisten perusteella, ja se on tosi vaikeaa, varsinkin jos opettaja puhuu todella
nopeasti. Luennoilta on vaikeaa hahmottaa tiettyä aihetta, punaista lankaa. Tuntuu, että opettaja puhuu niistä asioista, mitä hänelle tulee mieleen, eikä hän ole tuntia sen tarkemmin suunnitellut. Turussa jokaisen kurssin aloitusluennolla saadaan aina kurssisuunnitelma, mistä näkyy jokaisen luennon aihe ja kurssin deadlinet. Tämä helpottaa hahmottamaan kurssien sisältöä, ja on helppoa ottaa etukäteen selvää seuraavan luennon aiheesta. Täällä en voi mitenkään valmistautua etukäteen seuraavaa luentoa varten, sillä ei ole mitään hajua, mistä opettaja aikoo milläkin luennolla puhua. Luulisi, että historiakurssia olisi helppo seurata kronologisuuden takia, mutta tuo Rooman historia ei todellakaan etene kronologisessa järjestyksessä, en ymmärrä tätä logiikkaa.
Tunneilla on läsnäolopakko. Rooman historian kurssilla meitä on kaksisataa, ja opettaja pitää tunnin alussa nimenhuudon. :D Turussa ainakin kieltenopiskelijoilla on läsnäolopakko kursseilla, mutta sitä kontrolloidaan kierrättämällä tunnilla listaa, johon kaikki paikallaolijat kirjoittavat nimensä, tai sitten on henkilökohtaiset tagit, joita käydään ”piipauttamassa” luokan edessä olevaan laitteeseen, joka rekisteröi paikallaolijat. Mikä järki jollain nimenhuudolla on, en ymmärrä. Aina opettaja ei jaksa huutaa kaikkien nimiä, joten hän vain huutaa sieltä täältä nimilistasta, ei siinäkään ole mitään järkeä. :D
Jokaista kurssin tenttiä varten pitää lukea vähintään yksi kirja, yleensä enemmän. Erasmus-opiskelijat päästetään yleensä vähän helpommalla, joten ei tarvitse lukea kuin yksi kirja tenttiä varten. Rooman historia-kurssia varten minun pitää lukea kaksi kirjaa plus 80-sivuinen kokoelma antiikin ajan tietolähteitä, eli katkelmia antiikin historioitsijoiden teoksista. Hassu juttu on se, että yliopiston kirjastosta ei löydy kurssikirjoja. Ne pitää joko ostaa tai käydä kopioliikkeessä kopioimassa. Yhden Rooman historia-kurssin kirjan halusin ostaa, sillä aihe on mielenkiintoinen, toisen kirjan löysin Turun yliopiston kirjastosta e-kirjana (ja englanniksi :D), ja muut olen käynyt kopioliikkeessä kopioimassa, siellä yhden kopioidun kirjan hinnaksi on tullut yleensä noin viisi euroa. Kopioliikkeellä on siis aika useat kurssikirjat pdf:nä, joita he pyydettäessä tulostavat. Tämä kirjojen kopioiminen ei kuulosta ihan lailliselta toiminnalta, mutta kaikki tekevät täällä niin.Tunneilla on läsnäolopakko. Rooman historian kurssilla meitä on kaksisataa, ja opettaja pitää tunnin alussa nimenhuudon. :D Turussa ainakin kieltenopiskelijoilla on läsnäolopakko kursseilla, mutta sitä kontrolloidaan kierrättämällä tunnilla listaa, johon kaikki paikallaolijat kirjoittavat nimensä, tai sitten on henkilökohtaiset tagit, joita käydään ”piipauttamassa” luokan edessä olevaan laitteeseen, joka rekisteröi paikallaolijat. Mikä järki jollain nimenhuudolla on, en ymmärrä. Aina opettaja ei jaksa huutaa kaikkien nimiä, joten hän vain huutaa sieltä täältä nimilistasta, ei siinäkään ole mitään järkeä. :D
Tenteistä minulla ei ole vielä mitään kokemusta, mutta ne hirvittävät jo nyt.
Tentit ovat täällä suullisia. Tentissä opettaja kysyy yleensä kolme kysymystä,
joihin pitää suullisesti vastata. Yleensä tentteihin pitää lukea paljon. Läksyjä
ei tule, mutta tenttikirjojen lukeminen kannattaisi jo aloittaa (en ole aloittanut
:D), sillä ne pitäisi varmaan osata ulkoa, jos haluaa tentistä selviytyä.
Kaverini kertoi, että tentissä
opettaja oli vaan summamutikassa avannut tenttikirjan ja kysynyt sieltä jotain.
Ei kauhean suunnitelmallista. :D Yleensä vaihto-opiskelijat päästetään helpolla läpi tentistä, helpotus!
Italia voisi ottaa oppia Suomesta, paljon olisi täällä
parannettavaa. Mutta toisaalta, kukaan ei varmasti tule tänne vaihtoon
koulujärjestelmän takia, vaan oppimaan kieltä ja saamaan kansainvälisiä
kokemuksia. Kaikissa maissa on varmasti omat hyvät ja huonot puolensa, Italian
huono puoli on surkea koulujärjestelmä ja yleensäkin kaikki byrokratiaan liittyvä,
mutta hyviä puolia on upeat, historialliset kaupungit, kulttuuri, kieli (ja ruoka tietty) ja tilaisuus päästä tutustumaan
eri maista tuleviin ihmisiin. Suosittelen
kyllä kaikkia lähtemään jossain vaiheessa vaihtoon tai töihin ulkomaille, ne ovat aina mieltä
avartavia kokemuksia kaikesta huolimatta. :)
English translation: Studying in Italy
I've now been studying here in Florence almost a month and I wanted to tell you about my experiences so far. I just have to say that I'm happy that I can study in Finland, there the school system is so much better!
Here the spring semester started 1.3. and it will end 6.6. The semester is divided in two periods. Some courses last the whole semester (12 credits), and some just the other half (6 credits). After the semester there will be exams.
Each course has three lectures a week. One lecture last less then two hours, usually it depends on when the teacher will arrive. :D Teaching methods here are very old-fashioned, teacher speaks and students write notes. That's it. Most of the courses don't have Powerpoints so it's very difficult to follow the lecture, especically if the teacher speaks very fast. There's no course plan so I don't know what the teacher is going to speak about at the next lecture. If I knew the subject, I could prepare myself in advance and stay on track more easily.
You have to attend every lecture. In the Roman history course there are 200 pupils and at the beginning of the lecture there's a roll call. :D Usually the teacher doesn't bother to call every name, she just randomly calls some names. I don't see a logic in this. Or in the roll call. Why they don't just rotate a name list where the present students could write their names?
For every course exam you have to read one book or more. Erasmus students don't usually have to read so much, one book is usually enough. For the Roman history course I have to read two books and one pdf with 80 pages. Strange thing is that you can't find the course books in library. You have to buy them or copy them in copisteria (a place where you can get the copies). I have bought one book and others I have copied. Copying books doesn't sound very legal but everybody here does so.
Most of the exams here are oral, that terrifies me! I've had only one oral exam in my life. I know I should read the exam books many times, but haven't yet started.
Italian education system is not the best one, but nobody comes here because of that, people come here to learn the language and get new experiences. Every country has its pros and cons. Best things about Italy are beautiful language, beautiful and historical cities and of course food. And you get to meet people from all over the world. I recommend to go to study/work abroad, it is always a good experience, in spite of some negative things. :)
English translation: Studying in Italy
I've now been studying here in Florence almost a month and I wanted to tell you about my experiences so far. I just have to say that I'm happy that I can study in Finland, there the school system is so much better!
Here the spring semester started 1.3. and it will end 6.6. The semester is divided in two periods. Some courses last the whole semester (12 credits), and some just the other half (6 credits). After the semester there will be exams.
Each course has three lectures a week. One lecture last less then two hours, usually it depends on when the teacher will arrive. :D Teaching methods here are very old-fashioned, teacher speaks and students write notes. That's it. Most of the courses don't have Powerpoints so it's very difficult to follow the lecture, especically if the teacher speaks very fast. There's no course plan so I don't know what the teacher is going to speak about at the next lecture. If I knew the subject, I could prepare myself in advance and stay on track more easily.
You have to attend every lecture. In the Roman history course there are 200 pupils and at the beginning of the lecture there's a roll call. :D Usually the teacher doesn't bother to call every name, she just randomly calls some names. I don't see a logic in this. Or in the roll call. Why they don't just rotate a name list where the present students could write their names?
For every course exam you have to read one book or more. Erasmus students don't usually have to read so much, one book is usually enough. For the Roman history course I have to read two books and one pdf with 80 pages. Strange thing is that you can't find the course books in library. You have to buy them or copy them in copisteria (a place where you can get the copies). I have bought one book and others I have copied. Copying books doesn't sound very legal but everybody here does so.
Most of the exams here are oral, that terrifies me! I've had only one oral exam in my life. I know I should read the exam books many times, but haven't yet started.
Italian education system is not the best one, but nobody comes here because of that, people come here to learn the language and get new experiences. Every country has its pros and cons. Best things about Italy are beautiful language, beautiful and historical cities and of course food. And you get to meet people from all over the world. I recommend to go to study/work abroad, it is always a good experience, in spite of some negative things. :)
Huh, kuulostaapa kyllä hyvin hämmentävältä toiminnalta :D nostan kyllä hattua että siellä selviydyt! Kyllä saa olla kiitollinen suomen koulutusjärjestelmälle joka pääosin toimii moitteettomasti useassa paikassa! Oppii hyvin arvostamaan suomen hyviä asioita kun näkee konkreettisesti sen miten muualla toimitaan :) Tsemppiä opintoihin :)
VastaaPoistaJoo täällä on vähän eri meininki kuin Suomessa :D Kyllä ulkomailla aina oppii arvostamaan omaa maataan, on meillä monet asiat paremmin kuin muilla. Kiitos! :)
PoistaMielenkiintoisen kuuloisia juttuja, vaikka tosiaan kielitaidon kartuttaminen ja kokemushan tuossa on se ykkösjuttu! :)
VastaaPoistaHupaisan kuuloista tuo, ettei ole viikkotasolla edes tiedossa, milloin tentit ovat ja koska lukuvuosi päättyy! Ajoittuuko Italiassa lomakausi yleisestikin enemmän syksyyn? Nimenhuuto kuulosti myös jännältä. 200 nimen mittaisen nimilistan läpikäymiseen menee jo sinällään aikaa reilusti ja sitten kun huomioi vielä, että luennot alkavat myöhässä ja päättyvät etuajassa... :D Enkä varmaan osaisi kunnolla seurata luentoa, jonka tukena ei olisi Powerpointia tai jotain muuta presistä. Varsinkaan, jos luennon rakenne on vieläpä sekava.
Juu kesäloma on ainakin elokuussa, varmaan heinäkuussakin jo jos saa tentit tehtyä kesäkuussa. Mun mielestä syyslukukausi alkaa syyskuussa. Joo noi luennot on raivostuttavia, varsinkin kun opettaja puhuu nopeasti italiaa, vaikeaa ehtiä kirjoittaa mitään ylös tai edes ymmärtää kaikkea. No mutta, toivon että erasmus-opiskelijat päästetään tentistä helpolla!
PoistaNauroin nimenhuudolle, voin vaan kuvitella kuinka siinä menee aikaa ja on tuskastuttavan pitkää odottaa, milloin oma nimi kuuluu ja pääsee huikkaamaan olevansa paikalla! :D
VastaaPoistaTykkään hirmuisesti lukea näitä sun postauksia sieltä ja tutkia kuvia, ootan aina millon sulta putkahtaa uus postaus. :) Olis kiva kans lukea lukea sun näkemyksiä kulttuurieroista ja tavoista, minkälaisia odotuksia sulla on ollut joistain asioista tai onko joku toimintamalli tullut suurena yllätyksenä ajatellen ihan sieltä ekasta reissusta lähtien!
Joo :D Ja opettaja ääntää mun sukunimen niin oudosti, että parilla ekalla kerralla en ees viitannu, koska en tunnistanu omaa nimeäni. :D Piti käydä tunnin jälkeen opettajalle sanomassa, että oon paikalla.
PoistaKiitos piristävästä kommentista. <3 Kiva tietää, että joku tykkää mun postauksista! :) Joo semmoisen kulttuurieroja käsittelevän postauksen voisin tehdä, kiitos ideasta! :)