Upea Sveitsi

Reissumme kolmas kohde oli Sveitsi. Majoituimme ex-kämppikseni luona, hän asuu pienessä söpössä kylässä 20 minuutin ajomatkan päästä Luzern-nimisestä kaupungista. Matkustimme Flixbussilla Münchenistä Zürichiin, josta sitten menimme vielä junalla Luzerniin. Siellä kämppis olikin meitä vastassa. :) Onneksi sattui tällainen tuuri, että on tuttuja Sveitsissä, muuten ei olisi ollut meidän budjetilla mitään asiaa mennä sinne, niin kallis paikka se on. Pelkkä puolen tunnin junamatka Zürichistä Luzerniin maksoi 25 euroa! Ja kerran erehdyttiin kahvilaan, missä jouduimme pulittamaan teekupillisesta 7 euroa.. Paljon rahaa meillä ei silti mennyt, sillä kämppikseni perhe tarjosi majoituksen ja ruuat. Vaihdoin rahaa Sveitsiä varten 30 euroa, ja sillä pärjäsin hyvin, vaikka uskomattomalta se tuntuu heidän hintatasoonsa nähden.

Saavuimme Luzerniin sunnuntai-iltana 26.5. Kämppikseni perhe oli juuri katsomassa jääkiekon MM-finaalia kun saavuimme heidän kotiinsa, katsottiin sitten yhdessä loppuun ja hurrattiin Suomelle. Kämppikseni tosiaan asuu perheensä kanssa yhdessä, talo on kolmikerroksinen ja pohjakerroksessa asuu isoisä ja loput kerrokset on kämppiksen perheen käytössä. Kämppiksen opettajana työskentelevä siskokin asui vielä kotona. Sveitsissä asuntojen hinnat ovat niin korkeita, että yksin asuminen on hullun kallista ja varsinkin talojen rakentaminen, sillä maapläntistä voi joutua pulittamaan miljoonia euroa. Sen takia kerroksia sitten rakennetaan monta, se on järkevämpää kuin käyttää paljon maapinta-alaa taloa varten.

Maanantaina sää oli hyvä, ja kämppis ajeli meitä ympäriinsä. Ihasteltiin aivan mielettömän upeita maisemia! Upeita vuoria ja kristallinkirkkaita järviä. Turisteja ei ollut paljoa siellä missä me vierailtiin, onneksi. Nälän iskiessä käytiin hakemassa kaupasta evästä ja istuttiin järven rannalle syömään, ihanat piknikmaisemat. <3 Koko päivä meni paikkoja kierrellessä, minusta oli juuri parasta nähdä maaseutua eikä kaupungin hälinää. Luonto on Sveitsissä mielestäni se kaunein juttu, toki kaupungissakin on nähtävää, mutta vuoren huipulla maisemien ihailu on niin parasta.

Tiistaina sää ei suosinutkaan. Kävimme taas ajelemassa ja ihastelemassa maisemia muutaman tunnin ajan, mutta sitten alkoi kaamea sadekuuro, ja palasimme kämppiksen kotiin lounastamaan. Lopun päivää vietimme sisällä, mikä oli meidän reissaajien kannalta ihan jees ratkaisu, sillä tarvitsimme lepoa. Joka päivä reissun aikana olimme kävelleet 20 000-30 000 askelta, joten yksi rauhallisempi päivä ei ollut pahitteeksi. :) Illalla sateen lakatessa kävimme vielä pienellä kävelyllä kämppiksen kotikylän lähettyvillä.

Keskiviikko oli viimeinen päivämme Sveitsissä. Lähdimme kämppiksen kanssa bussilla Luzerniin, jota käveltiin ympäriinsä parin tunnin ajan. Satoi kaatamalla ja kengät olivat ihan litimärät, joten lopulta luovutettiin ja hypättiin Zürichiin menevään junaan. Harmi vaan, että sielläkin sää oli kehno. Tutustuttiin kaupunkiin sen verran mitä kyettiin. Minulla ja kaverillani oli rinkat selässä, joten pidettiin usein lepotaukoja. En saanut yhtään hyvää kuvaa Luzernista tai Zürichistä sateen takia, harmi! Kiivettiin vieläpä kirkontornin huipulle, mistä avautui koko kaupunki, mutta kaikki ottamani kuvat olivat niin sumeita, etten niitä tänne kehtaa laittaa. Jospa sää suosisi seuraavalla reissulla, sillä tulen kyllä ehdottomasti Sveitsiin uudestaan! Illalla hyvästeltiin kämppis ja hypättiin Flixbussiin, seuraavana kohteeni oli Wien, minne saavuttaisiin 11 tunnin bussimatkan jälkeen. Onneksi otettiin yöbussi, niin matka meni suht nopsaan nukkuessa.

English translation:

The third destination of our trip was Switzerland. We stayed with my friend and ex-roommate, who is living in a small cute village, 20 minutes drive from the city of Lucerne. We travelled with Flixbus from Munich to Zurich, and then we went by train to Lucerne. There my friend came to pick us up by car. We stayed in her home, where she lived with her family.

We arrived in Lucerne on Sunday evening 26.5. My roommate's family was just watching the ice hockey world championship when we arrived at their home, then we looked together the rest of the match and cheered for Finland who won.

On Monday the weather was good and my friend drove us around. It was so beautiful! Magnificent mountains and crystal clear lakes. There were not many tourists where we visited, I'm glad of that. The whole day went fast, it was best for me to see the countryside. In Switzerland, I think nature is the most beautiful thing.

On Tuesday the weather was bad. We went driving around again and admired the scenery for a few hours, but then a terrible rainstorm started and we returned to my friend's home for lunch. The rest of the day we stayed inside, which was a good solution for us travelers, because we needed rest. Every day during the trip we had walked 20,000-30,000 steps, so one calm day was not a bad thing. :) In the evening, when the rain stopped, we took a little walk near my friend's village.

Wednesday was our last day in Switzerland. We went with my friend to Lucerne by bus, where we walked around for a couple of hours. The rain was pouring and our shoes were so wet, so we decided to finally take a train to Zurich. There the weather was similar, but we tried to see the city as much as we could. I didn't get any good picture of Lucerne or Zurich because of the rain, too bad!. I hope the weather is better on my next trip, I will definitely come back to Switzerland again! In the evening we said goodbye to my firend and started our journey again with Flixbus, our next destination was Vienna, where we would arrive after an 11-hour bus ride. Fortunately we took a night bus so we could sleep.

1. Voi mahdoton miten kauniita kuvia!! Kerrassaan upean näköinen paikka!

1. Joo ihastuin ihan täysin! Noi vuoret ja luonto muutenkin, niin upeeta. <3

2. Onpa upeat maisemat! <3 <3 Todella kaunista, tuolla kyllä sielu lepäisi. :)

1. On! Ja livenä vielä hienommat, kaikkea sitä tunnelmaa ei voi taltioida kameralle. Joku juttu noissa vuorissa on, kai se on se koko, mikä saa tuijottamaan niitä suu auki :D Suosittelen kyllä Sveitsissä käymään, upea paikka!